Poznan: two goats, two girls and the polish cuisine

Onze trip begint op zaterdag in Eindhoven. Vanaf Eindhoven Airport vliegen we naar Poznan en twee bescheiden busritjes later zitten we in hartje Poznan. Onze Inn bevindt zich midden in het centrum en is een prima uitvalsbasis om de stad te ontdekken.

De eerste avond gaan we direct naar Stary Rynek, de oude markt, het kloppende hart van de stad. Hier eten we een stevige Poolse maaltijd bij Brovaria. Ik kies voor eend met rode kool, gebakken appel en dumplings, vergezeld van een klein bierproeverijtje van Brovaria’s eigen brouwsels. Een bord vol maar het smaakt heel erg goed en ik heb trek dus laat niets over. Ook het proeverijtje valt goed in de smaak.

Het plein wordt omringd door kleurrijke panden en in het midden pronkt het Raadhuis. Een gezellig plein vol terrassen en met een (dan zo langzaamaan sluitende) markt met allerlei drank en etenswaren. Een gezellig plein waar we iedere keer weer terugkomen.

Na onze eerste kennismaking gaan we terug naar onze Inn waar we plannen maken voor de volgende dag. Zondagochtend lopen we door de rustige straten naar een superleuk ontbijttentje, Lavenda genaamd, aan de Wodna, een zijstraat van de oude markt.

Als we een stevige bodem gelegd hebben gaan we de stad verder verkennen. We besluiten aan de westkant te beginnen waar zich het Neo-Romaanse ‘Zamek Cesarski’ (keizerskasteel) bevindt. Onderweg hier naartoe komen we langs een leuke, moderne fontein en de Bibliotheka Razyńskich.

Ook het Universiteitsgebouw naast het kasteel is het waard om een blik op te werpen. Het kasteel zelf is tegenwoordig een cultureel centrum en op het uur dat wij er zijn, gesloten. We lopen alleen even om het gebouw en door de binnentuin, waar we een aantal beelden aantreffen van Magdalena Abakanowizc die we later ook in veelvoud in het park zien.

We lopen terug richting de oude markt en komen onderweg langs het Zamek Królewski, het keizerlijk paleis, een opmerkelijk nieuw gebouw dat bijna lego-achtig aandoet. En niet veel verder een stukje waar oude stadmuren te bewonderen zijn naast hedendaagse gebouwen die prachtig passen bij de stijl van de oude muur.

Om 12u moeten we terug zijn op de oude markt voor ‘het’ spektakel van de dag. Als de klok twaalf slaat komen er twee geitjes uit de toren die elkaar kopstoten geven, dat moeten we natuurlijk toch even gezien hebben. En vele mensen met ons. Op de een of andere manier had ik me er een heel andere voorstelling van gemaakt. De geitjes zijn plat, de onderdelen lijken net als een soort bouwpakketje aan elkaar vastgemaakt en ze lijken een beetje lang elkaar heen te koppen. Maar wel een grappig gegeven.

Na een koffiebreak lopen we verder naar de oostkant van de stad. Naar het eilandje waar een kathedraal op staat. Onderweg lopen we langs de St. Stanisława kerk, een van de grootste barokke kerken van Polen blijkbaar. Hij is indrukwekkend maar we komen net binnen als er een mis gaande is en de kerk werkelijk stampvol zit. We glippen dus snel maar weer naar buiten langs het naastgelegen Kolegium Pojezuickie, een mooi gebouw en een heerlijke rustige binnenplaats waar je even in een andere wereld waant, buiten de stad.

Op het pleintje ervoor staat een beeld van twee geitjes, meer zoals ik het me ook voorgesteld had bij het raadhuis.

We lopen door naar het eilandje en bekijken de eerste Poolse kathedraal. Een populaire bestemming want ook binnen is het erg druk, met name in de kelder is het dringen geblazen. We sluiten aan terwijl we niet eens weten wat we aan gaan treffen. Om het hoekje kijken is er niet bij dus voor hetzelfde geld staan we in de rij voor het toilet. Het blijkt te gaan om een aantal tombes van wat grote jongens uit de Poolse geschiedenis. De rest van de kathedraal is een mix van oud en relatief modern, die niet altijd even mooi samengaat.

Terwijl we teruglopen worden we gevraagd een foto te maken van een groepje mensen. De vrouw blijkt ons te herkennen van onze vlucht. Na een stevige lunch, bekijken we het raadhuis nog even van binnen waar nu het historische museum gevestigd is. De ruimtes zijn mooi en een aantal schilderijen vind ik de moeite waard maar het is geen museum voor een lang bezoek. Dus na een rondje maken we ons op voor onze laatste wandeling richting park cytadela ten noorden van het centrum. Nadat we, traditiegetrouw, eerst natuurlijk een beetje verkeerd gelopen zijn komen we bij de beeldenserie uit van Magdalena Abakanowicz. Hoewel we iets imposants verwachten (dit is tenslotte het veelvoud van vanochtend), valt het in de praktijk erg tegen. Ik weet niet of het de verhouding met de omgeving is, de werkelijke grootte of hoe dicht ze op elkaar staan maar de beelden van vanochtend leken een stuk indrukwekkender.

Inmiddels​ hebben we al heel wat meters gemaakt met de benenwagen dus we besluiten onszelf een speciaalbiertje te gunnen bij de speciaalbierkraam op de oude markt. Na een lekkere weizen ipa kan ik er weer tegen en lopen we vanaf de markt nog even naar een overdekt winkelcentrum. Niet omdat we zo nodig willen shoppen maar het gebouw was ooit een brouwerij en heeft nog steeds een industriële uitstraling gemixt met het comfort van een modern winkelcentrum. Het verspreidt zich over verschillende verdiepingen en als je aan de ene kant denkt boven te zijn, blijk je aan de andere kant weer op de begane grond te bevinden. Een intrigerend pand.

We sluiten de avond af met een pasta en pizza, omdat twee keer per dag een stevige Poolse vleesmaaltijd misschien wel erg heftig wordt. Het is ook alweer de laatste nacht in Poznan. Wat een leuk stadje en alles is heel goed te belopen. Een aanrader voor een kort bezoekje!